Vandaag hebben De Rondkomers samen met de jongerenwerkers van Buurtplein ijsjes uitgedeeld op het Graafschap College om de risico’s van achteraf betalen onder de aandacht te brengen bij jongeren. NaSmaak is de naam van het zoete ijsje, dat al snel behoorlijk zuur wordt. Want achteraf betalen kan naast de voordelen die het biedt ook een behoorlijke zure nasmaak hebben. Op de verpakking staan zes handige tips om problemen met achteraf betalen te voorkomen. Zo’n 300 studenten hebben van NaSmaak ‘genoten’.
En waarom richten we ons dan juist op jongeren?
- Achteraf betalen wordt steeds verleidelijker en met name jongeren komen daardoor vaker in de problemen. De verleiding is overal: steeds meer fysieke winkels bieden bij de kassa de mogelijkheid de betaling simpel uit te stellen met een QR-code.
- Daarnaast zijn jongeren zijn financieel kwetsbaar en gevolgen van onverantwoord gebruik van BNPL- betaaldiensten kunnen verstrekkend en langdurig zijn. Jongeren onder de 18 jaar mogen er daarom geen gebruik van maken.
- Onderzoek van AFM laat zien dat vooral jongeren (18-24 jaar) meer zijn gaan kopen met apps als Klarna of Riverty.: het aantal transacties groeide met 32%. Ook minderjarige jongeren deden dit op grote schaal (600.000 transacties in 2023) terwijl dit wettelijk niet is toegestaan
Het NaSmaak- ijsje is onderdeel van de campagne ‘Je Geld de Baas’, een initiatief van Wijzer in geldzaken en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.